Úlohy: 41–60 / 306

41. Ella a Emana kole

Ella a Ema jezdily na kole. Ema ujela 40 km, což bylo o čtvrtinu víc než Ella.

Vypočítejte, kolik km ujela Ella.
Řešení
Ella ujela 32 kilometrů.
Matematická úloha – Ella a Emana kole

42. Peníze Petra a Honzy

Petr měl o třetinu víc peněz než Honza. Oba dva dohromady měli 420 Kč.

Vypočítejte:
a)   kolik Kč měl Petr,
b)   kolik Kč měl Honza.
Řešení
a)   Petr měl 240 Kč,
b)   Honza měl 180 Kč.
Matematická úloha – Peníze Petra a Honzy

43. Majitelé hrušek

Jonáš a Tomáš mají dohromady 86 hrušek. Tomáš má o 14 hrušek více než Jonáš.

Určete:
a)   kolik hrušek má Tomáš,
b)   kolik hrušek má Jonáš.
Řešení
a)   Tomáš má 50 hrušek,
b)   Jonáš má 36 hrušek.
Matematická úloha – Majitelé hrušek

44. Prodej knihy

Kniha byla zdražena o pětinu a teď stojí 300 Kč.

Vypočítejte, kolik Kč stála kniha původně.
Řešení
Kniha původně stála 250 Kč.
Matematická úloha – Prodej knihy

45. Frantův výlet

Franta jel na výlet na kole, první den ujel třetinu trasy, druhý den čtvrtinu trasy a třetí den zbylých 20 km.

Vypočítejte, kolik kilometrů dlouhý byl výlet.
Řešení
Výlet byl dlouhý 48 kilometrů.
Matematická úloha – Frantův výlet

46. Počítání se zlomky

Vypočítejte a upravte na základní tvar:
a)    \( \dfrac{9}{14} : \left(\dfrac{3}{35} - \dfrac{1}{15} \right) : \dfrac{15}{4} = \)
b)    \( \dfrac{15}{21} \cdot \left(\dfrac{5}{4} + \dfrac{1}{12} \right) : \dfrac{5}{14} = \)
c)    \( \left(\dfrac{1}{6} - \dfrac{1}{15} \right) : \dfrac{12}{25} : \left(\dfrac{1}{2} + \dfrac{1}{3} \right) = \)
Řešení
a)    \( 9 \)
b)    \( \dfrac{8}{3}\)
c)    \( \dfrac{1}{4}\)
Matematická úloha – Počítání se zlomky

47. Zahrada na plánku

Zahrada je na kreslená na plánku v měřítku 1:200 .

Určete, kolikrát větší je skutečná plocha zahrady než plocha jejího obrazu.
Řešení
Skutečná plocha zahrady je 40 000krát větší.
Matematická úloha – Zahrada na plánku

48. Poměr stran obdélníku

Obdélník má obvod 30 cm. Poměr délky a šířky je 2:3.

Vypočítejte:
a)   délku obdélníku v cm,
b)   šířku obdélníku v cm,
c)   obsah obdélníku v cm2.
Řešení
a)   Délka obdélníku měří 6 cm.
b)   Délka obdélníku měří 9 cm.
c)   Obsah obdélníku je 54 cm2.
Matematická úloha – Poměr stran obdélníku

49. Poměry ve třídě

Ve třídě je 12 chlapců a 16 dívek.

Určete:
a)   v jakém poměru je počet děvčat k počtu chlapců,
b)   v jakém poměru je počet chlapců k celkovému počtu žáků.
Řešení
a)   4:3
b)   3:7
Matematická úloha – Poměry ve třídě

50. Rychlost zvuku

Ve vzdálenosti 2 720 m od pozorovatele vystřelilo dělo. Zvuk výstřelu zaslechl pozorovatel 8 s po zablýsknutí. Pozorovatel uviděl záblesk současně s výstřelem.

Vypočítejte v rychlost šíření zvuku ve vzduchu.
Řešení
Takže rychlost šíření zvuku ve vzduchu je 1224 .
Matematická úloha – Rychlost zvuku

51. Jízda auta

Auto jelo hodinu po dálnici rychlostí 100 km/h, pak půl hodiny rychlostí 80 km/h další půl hodiny v terénu rychlostí 20 km/h.

Určete:
a)   jakou dráhu celkem auto ujelo,
b)   jaká je průměrná rychlost auta.
Řešení
a)   Auto celkem ujelo 150 km.
b)   Průměrná rychlost auta byla 75 km/h.
Matematická úloha – Jízda auta

52. Zlevněný mobil

Mobil stál původně 5 300 Kč a nyní stojí 4 505 Kč.

Vypočítejte, o kolik procent byl mobil zlevněný.
Řešení
Mobil byl zlevněný o 15 %.
Matematická úloha – Zlevněný mobil

53. Turistická trasa

Turisté ušli první den 35 % cesty, druhý den 41 % a poslední den zbylých 15,60 km trasy.

Vypočítejte, jak dlouhá byla trasa.
Řešení
Délka trasy byla 65 km.
Matematická úloha – Turistická trasa

54. Pletivo na výrobu klece

Klec má tvar kvádru bez spodní podstavy s rozměry 25 m, 18 m, 2,50 m.

Vypočítejte, kolik m2 pletiva je potřeba na oplocení klece.
Řešení
Celková plocha pletiva 665 m2.
Matematická úloha – Pletivo na výrobu klece

55. Slepice a husy

2 slepice váží o 1 kg více než husa.

3 slepice váží o 1 kg více než 2 husy.

Každá husa váží stejně a každá slepice váží stejně.

Vypočítejte
a)   kolik váží jedna slepice
b)   kolik váží jedna husa.
Řešení
a)   Váha jedné slepice je 1 kg.
b)   Váha jedné husy je také 1 kg.
Matematická úloha – Slepice a husy

56. Hokejový zápas

Kanadský hokejový brankář chytil v zápase se Švédskem 34 střel, což bylo 85 % všech střel na jeho branku. Švédský brankář chytil jen 80 % všech střel vystřelených na švédskou branku, přesto Švédsko vyhrálo rozdílem jedné branky.

Vypočítejte:
a)   jaké bylo skóre Švédsko – Kanada,
b)   kolik střel švédský brankář chytil.
Řešení
Matematická úloha – Hokejový zápas

57. Změna ceny knihy

Kniha byla z 350 Kč zdražena o 20 %. Jelikož nešla na odbyt, zlevnil ji následně knihkupec o 15 %.

Vypočítejte:
a)   kolik byla koncová cena knihy,
b)   kolik procent z původní ceny knihy činí koncová cena.
Řešení
a)   Koncová cena knihy po zdražení a zlevnění je 357 Kč.
b)   Koncová cena knihy činí 102 % z původní ceny.
Matematická úloha – Změna ceny knihy

58. Provedená montáž

Dva dělníci by udělali montáž za 54 hodin.

Vypočítejte, za kolik hodin udělá tuto montáž 9 dělníků.
Řešení
Při práci 9 dělníků by provedení téže montáže mělo trvat 12 hodin.
Matematická úloha – Provedená montáž

59. Rozhodni o podobnosti

Jsou dány trojúhelníky:

∆ ABC: a = 9 m, b = 17 m, c = 12 m,

∆ DEF: d = 207 dm, e = 341 dm, f = 394 dm.

Rozhodněte, jestli jsou trojúhelníky podobné.
Řešení
a)   0
b)   1
Matematická úloha – Rozhodni o podobnosti

60. Obraz s rámem

Obrazu s rámem je 92 cm široký a 57 cm vysoký. Rám má tloušťku 6 cm na všech stranách.

Vypočítejte, kolik cm2 je plocha samotného obrazu.
Řešení
Plocha obrazu je 3 600 cm2.
Matematická úloha – Obraz s rámem